ועדת הכספים אישרה פה-אחד את הנוהל החדש למתן הטבות מס בגין תרומות לעמותות חברתיות

יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי: "בשורה לעמותות חברתיות. בדיקת הזכאות להטבה מקצועית בלבד"

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את הנוהל החדש לאישור מתן הטבה במס לעמותות חברתיות (סעיף 46 לפקודת מס הכנסה), ההטבה ניתנת בדרך של זיכוי בשיעור 35% במס על תרומות הניתנות לעמותות אלו, מה שמעודד את מתן התרומות לעמותות. הנוהל החדש הינו תוצר של מסקנות שגיבשה ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס, שרה פריש ומשמעותו; הרחבה ניכרת של מספרי העמותות שיוכלו ליהנות מההטבה, לרבות עמותות שבקשותיהן להכרה לעניין סעיף 46 נדחו, כיוון שלא ענו על אף פרמטר לזכאות. עפ"י הנוהל החדש, שר האוצר הסמיך את רשות המיסים לבדוק ולאשר עמותות וועדת הכספים היא זו שתאשר את מתן ההטבות בסופו של התהליך. מעל לכל, חשיבות הנוהל החדש שאושר פה-אחד בוועדת הכספים – הוצאת שיקולים פוליטיים מהתהליך והגברת מהירות ויעילות הטיפול בבקשות ע"י העמותות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בירך על אישור הנוהל החדש: העמותות החברתיות פועלות בתחומים שהמדינה משכה את ידיה מהם ולמעשה, ממלאות את מקומה, במתן מענה לצרכים חברתיים חשובים כגון בתחומי החינוך, הרווחה והדת. מדובר במוסדות שאינם מתוקצבים ע"י המדינה והתרומות עבורם הם כמו אוויר לנשימה. בדרך זו של מתן הקלה במס על תרומות, המדינה בעצם חוסכת לעצמה הוצאות גדולות פי-כמה, מאלו שהיתה אמורה לממן אילו היתה מעניקה את אותם שירותים לאזרחים במקום העמותות".

סלומינסקי אמר, כי "הנוהל החדש יימנע מצבים בהם משיקולים לא ענייניים, בקשות להכרה לעניין סעיף 46 יעוכבו ע"י שר האוצר. בשנה וחצי האחרונות עוכבו בקשות רבות של עמותות אצל שר האוצר, שהוא רצה לבדוק אם הן עונות על הקריטריונים בהתאם לתפיסות העולם שלו. הדבר הוביל ללחץ של ועדת הכספים ושל עמותות שאף עתרו בנושא לבג"צ ועקב כך הוקמה ועדה ציבורית שהמליצה על האצלת הסמכות בעניין משר האוצר לרשות המיסים. מעתה, כל התהליך יהיה מקצועי וועדת הכספים תצטרך לאשר את מתן ההטבה בפרק זמן שלא יעלה על 14 יום מרגע העברת רשימות עמותות אליה".

עיקריי הנוהל החדש קובעים, כי מנהל מחלקת מלכ"רים ברשות המיסים יתייעץ בוועדה פנימית לצורך בדיקת בקשות של עמותות. הוועדה הפנימית תכלול גם נציגי ציבור. התהליך ברשות המיסים יסתיים לפני תום 12 חודשים מיום שהוגשה בקשה ע"י עמותה. מיד עם סיום התהליך ברשות, יעביר מנהל רשות המיסים לוועדת הכספים את רשימת העמותות שנבדקו ואושרו ע"י הרשות לאישור בוועדת הכספים. ההעברה לוועדת הכספים תהיה בנוהל של "הודעות" אותן יש לאשר עד 14 יום מרגע הגעת הרשימות לוועדה ואם לא יאושרו בתוך 14 יום, הזכאות של העמותות תיכנס לתוקף מיידי, אלא אם כן, ועדת הכספים תחליט לעכב לצורך בירורים, את אישור הזכאות של עמותה או עמותות מהרשימות שתועברנה אליה. במידה שיראו לנכון, חברי ועדת הכספים יוכלו להגיש שאלות למנהל מחלקת מלכ"רים ברשות המיסים בתוך 5 ימים מרגע העברת רשימות העמותות לוועדת הכספים. מנהל מחלקת מלכ"רים יחזיר תשובות לשאלות הח"כים בתוך 5 ימים, גם כן בטרם הדיון במליאת הוועדה. במידה שהתשובות לא יינתנו לח"כים במועדים שנקבעו, הדיון ברשימות או בעמותות שלגביהן נשאלו השאלות יידחו, לא יאוחר מ- 14 יום ממועד קבלת השאלות. אם לא הוגשו שאלות, רשאי יו"ר ועדת הכספים להביא את רשימות העמותות לאישור כמקשה אחת. ההצבעה תיקבע מבעוד מועד על סדר יומה של הוועדה ורשימת העמותות תפורסם באתר הוועדה לפני מועד הדיון. בכל מקרה, עיכוב באישור של עמותה אחת או יותר, לא יגרור עיכוב באישור יתר העמותות ברשימה מסוימת, כפי שהיה הדבר עד היום.

עוד נקבע, כי בתום שנה מהפעלת הנוהל החדש, יגיש מנהל מחלקת מלכ"רים לוועדת הכספים, דו"ח מפורט שיכלול דיווח סטטיסטי על העמותות שאושרו ושסורבו באותה שנה, לרבות הפרטים המלאים אודות אותן עמותות. כמו-כן, יפורטו בדו"ח לוחות הזמנים לטיפול בבקשות ע"י רשות המיסים. הנוהל הוא לשנה אחת שבסיומה ייבחנו ועדת הכספים ורשות המיסים את המשך העבודה הנכונה לאישור הרשימות ולקידום החקיקה בנושא. בכל מקרה, באם יימשך הנוהל, דו"ח כאמור יוגש אחת לשנה גם בשנים שלאחר מכן.

ייו"ר הוועדה הציבורית לקביעת מוסד ציבורי לעניין סעיף 46, השופטת בדימוס, שרה פריש, אמרה בדיון שקיימה ועדת הכספים טרם אישור הנוהל החדש, כי "הרחבנו את הקריטריונים שמאפשרים את קבלת ההטבה, הרחבנו את רשימת המטרות שבהתקיימן, עמותות תהיינה רשאיות לקבל את ההטבה ומנגד, הגברנו את היקף הבדיקות ואת השקיפות של התהליך. הפרוצדורה בנושא הזה היא גם מהות".

פורסם באתר ועדת הכספים ביום 10.11.14

מעבר להודעה לעיתונות באתר הכנסת