ועדת פריש דנה בקריטריונים לקביעת מוסד ציבורי על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, הגישה את המלצותיה לשר האוצר יאיר לפיד, ברשימה: צוות מקצועי ברשות המסים יאשר אם מוסד או עמותה ציבורית יהיו זכאים להטבות מס

ועדת פריש, שדנה בקריטריונים לקביעת מוסד ציבורי על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, הגישה את המלצותיה לשר האוצר יאיר לפיד, ברשימה: צוות מקצועי ברשות המסים יאשר אם מוסד או עמותה ציבורית יהיו זכאים להטבות מס
הוועדה הציבורית בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, שדנה בקירטריונים לקביעת מוסד ציבורי לדרישת סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, הגישה בצהריים (ד') את המלצותיה לשר האוצר יאיר לפיד. הוועדה המליצה להגביל את עלות השכר של מנהלים בעמותות ציבוריות, המקבלות תקציב מהמדינה, ללא יותר מעלות השכר של מנכ"ל משרד ממשלתי (למעט חריגים של הסכמים קיבוציים או ענפיים).

הוועדה קבעה כי צוות מקצועי שיוקם ברשות המסים ויכלול נציגים של הרשות, נציגי ציבור, ונציגים של משרד המשפטים, הוא יהיה מעתה זה שיאשר כי מוסד או עמותה ציבורית יהיו זכאים להטבות מס, על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

על פי עמדת הוועדה, ההרכב הזה ימנע את האפשרות להשפעה פוליטית על מתן האישורים. בנוסף לזה, יורחבו הקריטריונים למתן הזכאות להכרה במוסד ציבורי כתנאי להטבות מס, זאת כדי להגדיל את הסיוע למגוון האוכלוסיות והצרכים בהתאמה לשינויים המתרחשים בחברה הישראלית.

הפכנו את כול נושא סעיף 46 ומתן ההטבות במס לעמותות הפעולות במסגרת המגזר השלישי לפשוט יותר, יעיל יותר וממוקד יותר", אמרה היום פריש ל-TheMarker. "הגברנו את ההכרה והסיוע למגזר השלישי. הרחבנו את מסגרת הקריטריונים המאפשרים קבלת אישור של חברה ציבורית. נתנו אישורים לפעילות בחו"ל. הפכנו את כול התורה שהיתה עד כה בעל פה לתורה בכתב. הגברנו את הפיקוח והבקרה, הפכנו את כול ההליך לשקוף. כל סעיף 46 הוסדר מחדש. חלק ניתן ליישום מידי וחלק דורש חקיקה".

סעיף 46 לפקודת מס הכנסה קובע כי מי שתורם 181 שקל ומעלה למוסד ציבורי זכאי לזיכוי ממס הכנסה לאותה שנה. סכום התרומה המזכה מתעדכן מפעם לפעם. מוסד ציבורי הוא מוסד המקדם מטרת ציבור ללא מטרות רווח כמו עמותה רשומה (ע"ר) או חברה לתועלת הציבור (חל"צ). התרומה מוכרת לצורכי מס אם היא ניתנת למוסד שקיבל אישור על פי סעיף 46. ועדת פריש קבעה כי חברה ציבורית תהנה מהטבות המס רק אם המחזור הפעילות השנתי שלה הוא 30 אלף שקל לפחות.
ועדת פריש הוקמה על ידי שר האוצר יאיר לפיד בסוף שנת 2013 במטרה להביא לייעול ולניהול תקין של מערכת מוסדות הציבור בישראל. בוועדה היו חברים אנשי אקדמיה, מנהלים לשער ופילנטרופים. הוועדה הוקמה נוכח הצורך בהסדרת מדיניות רשות המסים בנושא מתן הכרה במוסדות ציבור על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. הוועדה בחנה את רשימת המטרות הציבוריות שמהוות סף ראשון להחלטת סעיף 46, את אמות המידה להכרה במוסד ציבורי ואת דרכי הפיקוח והבקרה. הוועדה הרחיבה במידה רבה את רשימת המטרות הציבוריות שהופכות עמותה למוסד ציבורי.

על פי נתוני רשות התאגידים, בישראל רשומות כ-36 אלף עמותות וחברות לתועלת הציבור. על פי ההערכות, רק כמחציתן פעילות. על פי רישומי רשות המסים, כ-22 אלף ארגונים מסווגים כמלכ"ר על פי חוק מס ערך מוסף וכ-21 אלף מסווגים כ"מוסד ציבורי" לעניין סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה. עם זאת, רק כ-5,200 ארגונים הוכרו לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המעניק זיכוי מס לתורמים.

בדו"ח הוועדה שהוגש היום לשר האוצר לפיד נכתב כי "הוועדה רואה חשיבות רבה בפעילות החברה האזרחית למען הציבור כחלק מחוסנה של החברה בישראל". לצד זה, התייחסה הוועדה למנגנוני הפיקוח והבקרה כדי לוודא כי משאבי המדינה יחולקו באופן שוויוני ובמטרה להבטיח את השימוש בכספי משלם המסים. ההמלצות נועדו לייעל את התהליך ולהגביר את השקיפות. על כן, המליצה הוועדה כי אישור החברות הציבוריות יעשה מעתה על ידי רשות המסים. הוא יועבר ממנה, ללא אישור שר האוצר, לוועדת הכספים. הוועדה תאשר את הרשימה בתוך 14 ימים. השגות של הוועדה לגבי חברות מסוימות, אם יהיו כאלו, ידונו באופן פרטני.

 מעבר לכתבה

פורסם בדה מרקר

ביום 28.5.14

ע"י מוטי בסוק